Hoog letselrisico bij auto-ongelukken: Ongevalkans Generatie 50 Plus 3,5 keer groter dan bij jongeren, bij vrouwen risico dubbele van bij mannen

Oudere auto-inzittenden lopen tot drieënhalf keer meer kans om gewond te raken dan jongere mensen, maar zijn niet optimaal beschermd bij een ongeval. Dit blijkt uit een onderzoek van het Ongevallenonderzoek van Verzekeraars (UDV) van het Duitse Verbond van Verzekeraars.

Lees verder

ANWB presenteert Top-5 irritaties weggebruikers: Blijven hangen op linker- of middenbaan staat op 1

Blijven hangen op de middelste of linkerbaan is de grootste ergernis van weggebruikers, zo blijkt uit een recent onderzoek van de ANWB, naar grootste verkeersirritaties. De ruim 1.500 respondenten geven niet alleen aan waar hun ergernissen liggen, ook waaraan zij zich in het verkeer schuldig maken.

Lees verder

Meer dan 1000 bekeuringen tijdens de week van de afleiding

Tijdens de Europese actieweek ‘afleiding in het verkeer’ (gehouden van 8 t/m 11 oktober) heeft het team verkeer van de Eenheid Limburg wederom een touringcar ingezet om het gebruik van mobiele telefoons in het verkeer terug te dringen. In 2022 en 2023 werd de touringcar ook al succesvol ingezet.

Lees verder

ANWB Herexamen blijkt moeilijk: meer dan de helft zakt!

Het ANWB Herexamen is slecht gemaakt. Meer dan de helft van de deelnemers is gezakt voor dit officieuze theorie-examen voor autorijders. Oudere deelnemers presteerden het slechtst.

Lees verder

RaNed Trauma- en herstelbegeleiding bestaat dertig jaar: ‘Inmiddels weet men ons wel te vinden als een cliënt dringend hulp nodig heeft’

RaNed bestaat dertig jaar. De hersteldienstverlener verzorgt sinds 1994 in opdracht van verzekeraars, belangenbehartigers en werkgevers ongevalsanalyses, verkeersangst- en traumabegeleiding na crisisincidenten zoals verkeersongevallen.

Lees verder

VeiligheidNL: meer ongelukken met fatbikes, maar exacte cijfers moeilijk te krijgen

Nieuwe cijfers bevestigen het beeld dat steeds meer bestuurders en passagiers van fatbikes na een ongeluk in het ziekenhuis belanden. Van april tot en met juni waren dat er 115, zegt kenniscentrum VeiligheidNL, dat de cijfers inventariseert. Bijna de helft van de slachtoffers was tussen de 12 en 15 jaar oud.

Lees verder

Verbond van Verzekeraars vindt verplicht keurmerk betere oplossing dan ‘poortwachtersrol’ verzekeraars

Letselschadeslachtoffers moeten erop kunnen vertrouwen dat ze deskundig worden bijgestaan als ze de hulp inroepen van een belangenbehartiger.

Lees verder

Valgevaar grote oorzaak arbeidsongevallen

De Nederlandse Arbeidsinspectie heeft afgelopen jaar in totaal 2.448 ongevalsonderzoeken afgerond. Daarbij waren 2.386 slachtoffers betrokken, waarvan 69 dodelijk.

Lees verder

Bumperkleven voert top 10 aan qua grootste ergernissen op de snelweg

Bumperkleven is met stip de grootste ergernis voor Nederlandse automobilisten, zo blijkt uit een recent onderzoek van Autoverzekering.nl

Lees verder

Gecertificeerd door Nationaal Keurmerk Letselschade

RaNed is nu officieel Gecertificeerd door Nationaal Keurmerk Letselschade.

Lees verder

Toename van verkeerszaken met letsel onder fietsers

Het aantal verkeerszaken met letsel waarbij fietsers betrokken zijn, is in het eerste kwartaal van 2024 wederom gestegen bij juridisch dienstverlener DAS

Lees verder

De Vereende roept ouders op geen fatbike voor hun kinderen te kopen

Bij veel ongelukken met of door een fatbike zijn kinderen betrokken. Af en toe ook ernstige ongelukken met hersenletsel.

Lees verder

Veilig Verkeer Nederland speelt in op zorgwekkende ongevallencijfers met ‘VVN Kilometers Ervaring’

Veilig Verkeer Nederland (VVN) lanceert met trots een nieuwe campagne die zich richt op de verkeersveiligheid van 50-plussers. Hiermee reageert VVN op de zorgwekkende ongevallencijfers onder deze groep.

Lees verder

Rijhulpsystemen kunnen 8 à 9% verkeersongelukken voorkomen

Vanaf 7 juli moeten nieuwe auto’s in heel Europa uitgerust zijn met verschillende rijhulpsystemen. Volgens voorspellingen van autoverzekeraars zal de noodremassistent een grote rol spelen bij het voorkomen van ongelukken.

Lees verder

Een van de drie Nederlandse voor helmplicht op de fiets

Nederlanders dragen niet graag een fietshelm, terwijl dat in de ons omringende landen vaak wel al als normaal wordt gezien.

Lees verder