Gepubliceerd: (2025-05-22)
Schoon rijden, en dan met name elektrisch, is in opkomst, maar dat brengt ook nieuwe uitdagingen met zich mee voor de hulpdiensten. Het NIPV en de Teams Brandonderzoek van de veiligheidsregio’s hebben onderzocht hoe vaak de brandweer in 2024 moest uitrukken voor incidenten met alternatief aangedreven (lees: emissieloze) voertuigen (AAV’s), zoals elektrische auto’s of voertuigen op waterstof. De ‘Jaarrapportage 2024 Incidenten met alternatief aangedreven voertuigen’ geeft inzicht in het aantal en de aard van incidenten. De rapportage laat een toename van 10% zien van incidenten met elektrische en hybride voertuigen ten opzichte van 2023.
In totaal waren er in 2024 356 incidenten met AAV’s waarbij de brandweer ter plaatse kwam. Dat ging om 135 ongevallen en 221 voertuigbranden/ Bij die 135 ongevallen waren 141 alternatief aangedreven voertuigen betrokken. Ruim 46% van de bij ongevallen betrokken voertuigen was volledig elektrisch en iets meer dan 51% had een (plug-in) hybride aandrijving. Bij zeven ongevallen vloog het voertuig in brand, waarbij in twee gevallen de accu zelf de boosdoener was.
De brandweer trad hierbij op met speciale bescherming, zoals 1000V-handschoenen en warmtebeeldcamera’s. Soms werd een voertuig in een dompelcontainer gezet om te voorkomen dat het opnieuw in brand vloog. In drie gevallen is het voertuig na het ongeval afgevoerd in een dompelcontainer
Er waren in totaal 221 voertuigbranden, waarbij in totaal 241 voertuigen betrokken waren.
Factsheet Jaarrapportage 2024 incidenten met alternatief aangedreven voertuigen
pdf | 837 KB | 16-04-2025
Jaarrapportage 2024 incidenten met alternatief aangedreven voertuigen
pdf | 2 MB | 14-04-2025
Bron: riskenbusiness.nl