Gepubliceerd: (2025-10-23)
Dat is de uitkomst van een peiling door de ANWB onder zijn leden. Bijna twee derde van de ondervraagde weggebruikers wordt regelmatig verblind door de verlichting van tegemoetkomende fietsers.
Vaak gaat het om te felle verlichting, maar ook komt het regelmatig voor dat fietsers hun verlichting niet goed hebben afgesteld. De lichtstraal staat dan niet op het asfalt gericht, maar veel hoger. De ANWB noemt dit een zorgwekkende uitkomst en pleit voor meer bewustwording én betere regelgeving. ‘De regels voor fietsverlichting vragen om modernisering.’
Eerder dit jaar zei de Amsterdamse afdeling van de fietsersbond dat met name elektrische fietsen en fatbikes de boosdoeners zijn. Dit omdat de lampen van deze fietsen in het frame zitten en daardoor lastiger zijn af te stellen.
Aanleiding voor de ANWB-peiling was een eerder onderzoek naar verblinding door autoverlichting, waarbij opvallend veel opmerkingen binnenkwamen over hinderlijke fietsverlichting, stelt de ANWB. De organisatie besloot daarom haar ledenpanel te bevragen over hun ervaringen met verblinding door fietsers.
De resultaten van die peiling liegen er niet om, aldus de ANWB. Van de respondenten ervaart 18 procent vaak tot zeer vaak verblinding door tegemoetkomende fietsers en 44 procent ervaart dit soms. Vooral automobilisten (67 procent) en fietsers zelf (61 procent) ondervinden hinder, maar ook voetgangers (6 procent) worden soms verblind.
Als mensen verblind worden door fietsverlichting kijken ze weg (62 procent), knijpen de ogen samen (49 procent) of knipperen vaker met de ogen (11 procent). Van de ondervraagden geeft zelfs 2 procent aan de ogen te sluiten bij felle verlichting.
Door verblinding is alles rondom de lichtbron vaak nauwelijks meer te zien. Minder goed verlichte verkeersdeelnemers vallen hierdoor ook minder op. Verblinding leidt dan ook tot gevaarlijke situaties doordat je zicht ernstig verslechtert en je mogelijk de weg niet meer goed kunt zien, stelt de ANWB.
Het gebruik van knipperende fietslampen is niet toegestaan volgens de wet, maar veel fietsers gebruiken deze lampen toch, komt naar voren uit het onderzoek. Van de ondervraagde ANWB-leden gaf 36 procent van de respondenten aan afgeleid of verward te raken door knipperende verlichting.
Uit eerdere cijfers van het ministerie van Infrastructuur blijkt dat 25 procent van de fietsers zonder goede verlichting rijdt. Maar liefst 85 procent van de respondenten uit de ANWB-peiling ziet fietsers soms tot vaak over het hoofd door ondeugdelijke of ontbrekende verlichting, zo blijkt uit het onderzoek. Met name automobilisten geven aan fietsers vaak niet te zien.
Volgens de ANWB stamt de huidige wetgeving rondom fietsverlichting uit de tijd van dynamo’s. Inmiddels zijn fietslampen technisch sterk verbeterd, maar ontbreekt regelgeving over lichtsterkte en bundelrichting. ANWB pleit daarom voor modernisering van de regels over de kwaliteit van fietsverlichting, zoals in Frankrijk en Duitsland al is gebeurd.
Bron: ad.nl