Deskundige Traumabegeleiding

Een bedrijfs/ of verkeersongeval kan psychisch vergaande consequenties hebben. RaNed trauma- en herstelbegeleiding zet zich in voor herstel van cliënten op dit vlak. Onze aanpak is vooral praktisch en pragmatisch.


Team Alert: Jongeren vertonen zorgwekkend risicogedrag op elektrische fiets; aantal ongevallen in vijf jaar meer dan verviervoudigd

Gepubliceerd: (2023-11-21)

De toenemende populariteit van elektrische fietsen onder jongeren brengt nieuwe zorgen met zich mee over de verkeersveiligheid. Jongerenorganisatie TeamAlert onthult alarmerende bevindingen over het risicogedrag van jongeren op e-fietsen en benadrukt de dringende behoefte aan meer bewustzijn en educatie.

Uit het onderzoek van TeamAlert blijkt dat 14% van de jongeren tussen 12 en 24 jaar nu in het bezit is van een elektrische fiets. Tegelijkertijd is het aantal ongelukken onder jongeren op e-fietsen gestegen van 4% in 2016 naar 22% in 2021, een toename van 18% (VeiligheidNL, 2022). Het onderzoek onthult zorgwekkende patronen in het gedrag van jongeren op elektrische fietsen.

Zelfoverschatting en risicogedrag

Meer dan de helft van de jongeren beschouwt de elektrische fiets als gevaarlijker dan de traditionele variant, met name vanwege de hogere snelheid. Opmerkelijk is dat zeven op de tien jonge e-fietsers toegeven recent risicovol gedrag te hebben vertoond, zoals het gebruik van de telefoon tijdens het fietsen, luisteren naar muziek, of het opvoeren van de snelheid.Ondanks dit risicovolle gedrag, zien de meeste jongeren zichzelf als veilige deelnemers aan het verkeer, wat wijst op een vorm van zelfoverschatting die vaak

Het onderzoek wijst op een gebrek aan educatie en bewustzijn over verkeersveiligheid op elektrische fietsen. Velen hebben geen instructies ontvangen over veilig gedrag op deze fietsen, en een derde van de jongeren erkent de noodzaak van dergelijke instructies, vooral omdat het gevaarlijk kan zijn als je niet gewend bent aan de snelheid.

Jongeren pleiten zelf voor maatregelen

Jongeren suggereren oplossingen zoals betere informatievoorziening over de risico’s, intensievere controles, hogere boetes, en aanpassingen aan fietspaden. Eveneens opmerkelijk is dat meer dan de helft van hen voorstander is van het instellen van een leeftijdsgrens voor het gebruik van de elektrische fiets.

Het onderzoek benadrukt de cruciale noodzaak om jongeren bewust te maken van de risico’s van elektrisch fietsen. TeamAlert zet zich onverminderd in voor de veiligheid van jonge weggebruikers en heeft speciale trainingen ontwikkeld voor verantwoord gebruik van e-fietsen.

Onderzoek
Jongeren die gebruik maken van deze nieuwe, elektrische vervoersmiddelen bevinden zich vanwege hun leeftijd in een kwetsbare positie. Om deze reden heeft TeamAlert in 2023 uitgebreid onderzoek uitgevoerd naar het gebruik van de elektrische fiets onder jongeren en welke motivaties en attitudes zij hebben ten opzichte van dit voertuig.

 
Het onderzoek bestaat uit drie fases: een literatuurstudie, focusgroepenonderzoek en tot slot een vragenlijstonderzoek. In de literatuurstudie zijn de risico’s van de elektrische fiets voor jongeren in kaart gebracht. Vervolgens is de kennis vanuit de literatuur getoetst door in gesprek te gaan met jongeren, in de vorm van drie focusgroepen. De inzichten vanuit de focusgroepen zijn tot slot getoetst onder een grote groep jongeren middels een vragenlijst (uitgezet en geanalyseerd door Ruigrok), waar in totaal 513 jongeren aan hebben deelgenomen.
 

Resultaten in het kort:

  • Meer dan de helft van de jongeren vindt elektrische fietsers gevaarlijker dan ‘normale fietsers’;
  • Ondanks dat de meeste elektrische fietsers in dit onderzoek vinden dat ze zich veilig gedragen op de e-fiets, vertoont een groot deel risicogedrag;
    • 15% rijdt op een opgevoerde elektrische fiets;
  • Ruim een derde van de jongeren is positief over het instellen van een leeftijdsgrens voor de elektrische fiets.

Kijk hier voor het volledige rapport: https://teamalert.nl/media/q03ozhll/teamalert-2023-jongeren-en-de-elektrische-fiets-_-rapportage-deskresearch.pdf

Bron: riskenbusiness.nl