Een bedrijfs/ of verkeersongeval kan psychisch vergaande consequenties hebben. RaNed trauma- en herstelbegeleiding zet zich in voor herstel van cliënten op dit vlak. Onze aanpak is vooral praktisch en pragmatisch.
Gepubliceerd: (2024-01-19)
Rij jij al langer dan twintig jaar met de auto? Dan is de kans groot dat je hebt geleerd om je handen bovenaan het stuur te plaatsen, op ‘tien voor twee’. Maar volgens verschillende internationale studies kan die houding levensgevaarlijk zijn. Waarom? En wat is dan wel de juiste positie? Wij zochten het uit. Je rij-instructeur heeft je er misschien wel tientallen keren aan herinnerd: je handen moeten op tien voor twee staan. Alleen zo kan je veilig en snel reageren op verkeerssituaties, klonk het. Sinds een tiental jaar verwijzen de meeste auto-experts die theorie echter naar de vuilnisbak.
,,Dat heeft alles te maken met de opkomst van de stuurairbag”, zegt Jense Hooghiemstra, instructeur bij de Belgische rijschool Slipway. ,,De airbag is een systeem dat is ontworpen om de fysieke schade bij een zwaar ongeval te beperken. Concreet gaat het om een grote zak, die zich met een enorme snelheid opblaast vanuit je stuur. Zo beschermt die je hoofd tegen een zware klap. Het probleem is echter dat die airbag bij een botsing schuin uit je stuur zal ontploffen. Als je je handen dan bovenaan hebt geplaatst, kan dat ervoor zorgen dat je handen of armen naar achter worden gekatapulteerd. En dat kan tot zware verwondingen leiden.”
De Amerikaanse verkeersinstantie NHTSA bevestigt dat. ‘Door een onjuiste plaatsing van de handen kunnen er ernstige letsels optreden.’ Denk aan gekneusde ledematen, vingers die geamputeerd moeten worden of stukken huid die worden afgescheurd. Daarnaast kunnen je handen door de enorme explosie ook tegen je hoofd smakken. Dat kan leiden tot zware hersenschuddingen of gebroken neusbeentjes.
Om ernstige verwondingen te voorkomen, raden specialisten overal ter wereld nu aan om je handen op kwart voor drie aan het stuur te plaatsen. Zet je handen dus aan de uiterste zijkanten van het stuur. Zo verminder je de kans op fysieke letsels door de airbag. ,,Bovendien zal je soepeler kunnen sturen en is je zithouding zo ook automatisch beter”, zegt instructeur Jense. ,,Het is niet voor niets dat fabrikanten de richtingaanwijzers en hendels voor ruitenwissers op die hoogte plaatsen. Dat is allemaal bedoeld om het je als bestuurder zo makkelijk mogelijk te maken.”
Bron AD.nl