Deskundige Traumabegeleiding

Een bedrijfs/ of verkeersongeval kan psychisch vergaande consequenties hebben. RaNed trauma- en herstelbegeleiding zet zich in voor herstel van cliënten op dit vlak. Onze aanpak is vooral praktisch en pragmatisch.


Bumperkleven voert top 10 aan qua grootste ergernissen op de snelweg

Gepubliceerd: (2024-08-13)

Bumperkleven is met stip de grootste ergernis voor Nederlandse automobilisten, zo blijkt uit een recent onderzoek van Autoverzekering.nl: 69% vaan de respondenten voert dat aan, terwijl een aanzienlijk aantal bestuurders zichzelf ook weleens schuldig maakt aan overtredingen (78%). Het onderzoek onthult dat ongeveer twee derde van de Nederlanders bumperkleven, geen richting aangeven en het blijven hangen op de linker- of middelste baan zonder in te halen de grootste verkeers frustraties vinden.
Bumperkleven (69%) en geen richting aangeven (66%) zijn de grootste ergernissen op de Nederlandse snelwegen. Andere veel voorkomende irritaties zijn het blijven hangen op de linker- of middelste baan zonder in te halen (65%), het niet-handsfree bellen of appen achter het stuur (64%) en langzaam rijden op de linkerbaan (58%). Deze gedragingen vormen samen de top 5 grootste ergernissen onder Nederlandse automobilisten. Opvallend is dat slechts 4% van de respondenten aangaf zich aan geen van deze gedragingen te ergeren. Daarnaast ergeren veel automobilisten zich aan afsnijden (56%), bewust de file voorbij rijden en extreem laat invoegen (55%) en het gebruik van te felle lichten of verkeerd afgestelde koplampen (52%).

Zelf toegegeven verkeersovertredingen
Wanneer gevraagd werd naar het eigen gedrag, gaf 56% van de respondenten toe wel eens te hard te rijden, terwijl 34% aangaf wel eens rechts te hebben ingehaald. Ook het niet aangeven van richting (21%) en smartphonegebruik tijdens het rijden (19%) werden regelmatig toegegeven. Minder vaak voorkomend, maar nog steeds aanwezig, waren bumperkleven (11%) en bewust de file voorbij rijden en extreem laat invoegen (10%).

“Deze resultaten zijn niet verrassend, maar in sommige gevallen wel opmerkelijk. “Het is opvallend om te zien dat de gedragingen waar mensen zich het meest aan ergeren, zoals bumperkleven en geen richting aangeven, ook gedragingen zijn die ze zelf toegeven te doen. Dit benadrukt het belang van bewustwording en het naleven van verkeersregels om de veiligheid op de weg te waarborgen.”

Leeftijdsgebonden verschillen
Het onderzoek bracht ook leeftijdsgebonden verschillen aan het licht. Jongere bestuurders (18-34 jaar) ergeren zich meer aan langzaam rijden op de linkerbaan (75%) en afsnijden (68%) dan oudere bestuurders (55 jaar of ouder). Opvallend is dat oudere bestuurders zich meer ergeren aan bumperklevers (72%). Wat betreft eigen gedrag, geven jongere bestuurders vaker toe te hard te rijden (61%) en de smartphone te gebruiken tijdens het rijden (29%) dan oudere bestuurders. Jongere bestuurders bumperkleven (21%) en bewust de file voorbij rijden en extreem laat invoegen (14%) vaker dan oudere bestuurders.

“Vooral jonge bestuurders moeten zich meer bewust worden van hun rijgedrag. Ze zijn nog onervaren in het weggebruik, maar overtreden dus wel vaker de regels, blijkt uit het onderzoek. Dit leidt vaak tot meer schade aan auto’s en daarmee ook hogere verzekeringspremie voor jonge automobilisten.”

Bron: riskenbusiness.nl