De scootmobiel en andere gehandicaptenvoertuigen zijn de gevaarlijkste vervoermiddelen in het verkeer. Gebruikers lopen veel meer risico op een dodelijk ongeluk dan bijvoorbeeld motorrijders en bromfietsers.Dat blijkt uit cijfers die minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) naar de Tweede Kamer heeft gestuurd na vragen van twee CDA-Kamerleden. Het aantal scootmobielrijders is volgens Harbers de afgelopen 20 jaar toegenomen.
Bij een vergelijking van het CBS tussen het aantal afgelegde kilometers van weggebruikers, zoals motorrijders, brom- en snorfietsers en fietsers, en het aantal ongelukken dat daarbij gebeurt, staat de scootmobielrijder bovenaan. In 2019 vielen er 42 verkeersdoden met een scootmobiel. In 2020 waren dat er 34 en in 2021 waren er 32 dodelijke ongelukken met scootmobielen. Dat de aantallen in 2020 en 2021 lager uitvielen, komt omdat we door corona massaal minder mobiel waren
Dat de scootmobiel het gevaarlijkste vervoermiddel is, komt niet alleen door het toegenomen aantal gebruikers. Uit onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) bleek in 2018 al dat de nodige punten kunnen worden verbeterd, op gebied van het voertuig, de wegomgeving (kruispunten, stoepranden et cetera) en de rijder. ..
In het onderzoek Onderweg in Nederland van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) worden dodelijke slachtoffers afgezet tegen het aantal afgelegde kilometers. Uit die cijfers blijkt dat 274 gebruikers van scootmobielen en andere gehandicaptenvoertuigen sterven per miljard kilometer.Dat is vele malen hoger dan bijvoorbeeld motorrijders. Daar gaat het om 50 doden per miljard kilometer. Bij brom- en snorfietsers ligt dat aantal op 42, bij fietsers op 13 en bij voetgangers op 11. Het CBS meldt wel dat het werkelijke aantal doden per kilometers van de gehandicaptenvoertuigen wellicht lager ligt. Dat zou komen omdat er in werkelijkheid meer kilometers mee worden gereden dan waar het CBS rekening mee houdt.
Ondanks het grote risico dat scootmobielrijders lopen op een dodelijk ongeval wil minister Harbers hen niet verplichten een cursus te volgen voordat ze er gebruik van gaan maken. “Voor hen is een gehandicaptenvoertuig (zoals een scootmobiel) vaak de enige mogelijkheid om zelfstandig mobiel te kunnen zijn. Een verplichte cursus ligt dan ook niet voor de hand”, schrijft hij.
De minister benadrukt dat eigenaren van een scootmobiel een beoordeling van bekwaamheid van de gebruiker wordt uitgevoerd en één of meerdere rijlessen wordt aangeboden. Dat is het geval voor eigenaren die deze ontvangen via de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Toch wil de minister een cursus niet verplichten: ,,Voor hen is een gehandicaptenvoertuig (zoals een scootmobiel) vaak de enige mogelijkheid om zelfstandig mobiel te kunnen zijn.”
Bron: riskenbusiness.nl